Planlegging av Norge på langs

Planleggingen av NPL startet vel første gang jeg tenkte tanken på å legge ut på denne turen. Nå, i 2023, blir det endelig til en realitet. Jeg hadde en plan i 2017 om å gå med en venninne, men dessverre ble det ikke slik den gang.

Planlegging av Norge på langs

Denne artikkelen inneholder lenker til sponsorer, apper som kan være hjelpsom på turer i skog og mark + relevante nettsider/nettbutikker.

Ting kan oppstå som gjør at man må sette en drøm på vent. Vi hadde store planer og sponsorer ble ordnet. Viking Footwear sponset sko til vandringen. Både lette sko for camp og sko for fjellvandring. Dessverre fikk jeg ikke muligheten til å bruke dem den gang. Skoene ble uansett godt brukt på både korte og lange turer i ettertid.

Planleggingen har gått forholdsvis bra, men om alt er under kontroll vil tiden vise seg. Har jeg beregnet nok mat? Har jeg alt jeg trenger av utstyr? Må ruten endres mye på? er spørsmål jeg har stilt flere ganger til meg selv. Maten er vell det jeg er og har vært mest stresset for. På en slik tur forbrennes det mye og matinntaket må øke deretter.

Meg i bachelorskrivingen og planlegging av tur
Meg i bachelorskrivingen og planlegging av tur

Fra sør til nord eller nord til sør?

Fra jeg bestemte meg for å gå turen og frem til nå er det mye som har skjedd i planleggingsprosessen. Det første som ble tatt stilling til er selve ruta. Hvor skal jeg gå? Skal jeg gå fra nord til sør eller sør til nord? Etter litt research ble beslutningen å gå fra sør til nord. Hvorfor jeg bestemte meg for å starte lengst unna familie og venner er et godt spørsmål. Min gode heiagjeng er nordpå uten å kunne besøke i starten. Heldigvis har jeg gode venner sørpå som skal besøke meg underveis, noe som gjør det lettere å starte langt unna familien. Når jeg kommer til Nord-Norge vil jeg få behov for tyngre utstyr, noe som blir lettere å frakte/hente siden familien er der.Denne vinteren har vært preget av usedvanlig mye snø. Det betyr større sjanse for utfordringer med snøforhold og snøsmelting underveis. Til tross for varmere klima i sør, kan det likevel oppstå utfordringer som jeg ikke har tenkt på. Da er det bare å tilpasse seg! Starten av turen blir preget av mye asfalt. Jeg er forberedt på gnagsår og generelt såre bein de første etappene. Til tross for forebygging med gnagsårplaster, gnagsårsokk osv. er det ikke sikkert at det er godt nok. Når asfaltetappene er over har jeg mye å glede meg til i tiden fremover.

Utklipp fra appen «Norgeskart friluftsliv»

3000 km fordelt på ca. 120 dager tilsvarer ca. 25 km om dagen. Det er minstekravet for antall kilometer som skal gåes daglig. Den første uken blir en rolig uke med maks 20 km daglig. Dette er for at kroppen skal kunne tilpasse seg belastningen for turen fremover. Etter hvert håper jeg å øke til 25 – 30 km om dagen. Hviledag blir ca. en gang i uken, slik at kroppen får restituert seg etter mye vandring.

Når skal jeg starte, og hvor lenge på tur?

Jeg har tenkt mye på når det er best for meg å begynne å gå. Før jeg skal legge ut på turen har jeg en bachelor i sykepleie som skal skrives og leveres. Turen kan selvsagt ikke starte før bacheloroppgaven er ferdig, som vil si i slutten av mai. Om alt skulle gå etter planen, starter turen på Lindesnes i uke 21. En liten kjøretur fra Kvæfjord til Lindesnes må først gjennomføres før turen kan starte. Jeg har ikke et ønske om å stresse meg oppover landet. Til tross for dette ønsker jeg å være på Nordkapp innen slutten av september. Det vil si ca. 4 måneder på tur. Om det er behov for ekstra hviledager eller at kroppen ikke klarer å gå 25 km hver dag, kan jeg strekke turen til oktober.

Depot

I tillegg til rute og startdato, må depot planlegges. Disse blir sendt til postkontorer til byene jeg går innom. Noen depot blir levert av familie og noen blir fraktet til plassen jeg er på. Etter turen er gjennomført blir informasjon om hvor jeg valgte å ha depot delt. Slik det ser ut nå er det 20 depot som skal leveres. Noen er ca. en ukes tur mellom, mens andre har færre dager. Grunnen til at jeg har noen depot med færre dager, handler om å unngå stor belastning i en lengre periode. Jeg tror personlig at jeg kommer til å ha god nytte av det.

Om planleggingen har vært god nok vil jeg finne ut underveis på turen. Endringer i både rute, depot og pakking kan fort skje, men det får tiden vise. Etter endt tur kommer det nok et innlegg om hva som funket og hva som eventuelt ble endret på underveis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *